Data de Publicació : 17/03/2021
Entenem per anàlisi de necessitats de formació tots aquells treballs d'identificació i diagnòstic de problemes, presents (i futurs), que afecten una organització o parts d'aquesta, (i els que són previsible que l'afecten), als quals es pot donar resposta total o parcial, mitjançant l'articulació d'un Pla de Formació.
Justificar, per tant, la importància de realitzar una bona anàlisi, pot semblar banal. En efecte, estem convençuts que una rigorosa anàlisi està molt directament relacionat amb l'èxit final del Pla de Formació perquè, sens dubte, ens permetrà no sols identificar les accions formatives a realitzar i la priorització/urgència d'aquestes, sinó que ens estarà ajudant a l'enfocament del contingut, definició del perfil dels destinataris, elecció de metodologies, etc.
Per a la realització del diagnòstic de necessitats, els nostres interlocutors són els responsables dels diferents departaments (Diputació) i els prescriptors de la formació: regidors de Personal, responsables Serveis, caps d'Àrea de Personal, tècnics de formació, etc. (ajuntaments).
D'altra banda, intentem identificar els problemes des del punt de vista de l'organització, és a dir, quines coses podem fer amb activitats formatives de tal manera que facilitem determinats canvis organitzatius que es proposen?
Intentem tindre una certa capacitat d'anticipació, en el sentit de preveure els canvis, implantació de normes, processos de mecanització, etc., que ens ofereix el futur pròxim, de tal manera que tinguem preparats, dins del termini i de manera escaient, els processos formatius que això comporte.
Assenyalar també que creem en els models de detecció de necessitats basats en les competències dels professionals. En aquesta línia, pretenem respondre a les necessitats puntuals, permanents i futures derivades de les competències exigibles als empleats de les institucions, tant les competències genèriques, com les tècniques.